Ge inga löften – sätt mål!

Ge inga löften – sätt mål!

2016

Ge inga löften som du ändå inte kommer att hålla, sätt mål! Se framför dig vart du vill komma och fundera på hur du ska komma dit. Känns det överväldigande så delar du bara det i delmål!

Att lova att sluta eller börja med något som du alltid eller aldrig har gjort är svårt, det tar minst 20 dagar/gånger innan det blir en vana. Det är lätt att trilla dit igen men fundera på varför du vill förändra det du tänker lova. Vad är målet som du vill uppnå?

Enligt Time så är det här de vanligaste löftena vi bryter:

  • Gå ner i vikt och komma i form
  • Sluta röka
  • Lära dig något nytt
  • Äta nyttigare och gå ner i vikt
  • Betala av skulder och spara pengar
  • Mer tid med familjen
  • Resa till nya platser
  • Stressa av
  • Jobba för välgörenhet
  • Dricka mindre alkohol

Dessa löften är ofta väldigt generella. Sätt istället mer praktiska mål:

  • Jag ska under januari ta en 30 min promenad 3 dagar i veckan, februari 4 dagar osv
  • Jag ska halvera antalet cigaretter jag röker varje vecka tills jag slutat och lägga undan pengarna till…
  • Jag ska lära mig XX och jag ska börja på en sådan kurs senast i sommar
  • Jag ska prova en ny grönsak/ vegetarisk rätt i veckan
  • Jag ska ha sparat xxxxx kr innan påsk
  • Jag ska planera en veckoaktivitet med familjen varje månad fram till sommaren
  • Jag ska resa till XX och tänker beställa resan i morgon
  • Jag ska ha tider/ dagar då jag har planerat in ”tom” tid
  • Jag kan redan nu bidra med pengar och saker som jag inte längre använder
  • Jag ska inte dricka alkohol i januari

goal

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *