Månatligt arkiv för maj 2016

Maj 31

Månadens mål juni

Månadens mål juni

 

Tänk att halva året har gått! Det är bara tre veckor kvar på jobbet och sen sommarlov!

  • Lägga upp minst 10  saker som ligger och som jag tänkt sälja av på tradera/blocket/facebook köp och sälj!
  • Måla grunden
  • Bli ”klar” med allt jobb som handlar om klassen jag lämnar.dörr

Maj 29

Meny vecka 22

Meny vecka 22

Jag har funderat, hur handlar man effektivast? Jag försöker att bara handla en gång i veckan och bara handla det jag ska…. Är det bra att fylla på förråden eller ska man bara handla så att han har det man ska ha hemma + några ”nödmål” i frysen? Jag ska försöka testa denna teori under de närmaste veckorna! Uppdaterar samtidigt som jag skriver matlista!

pastaMåndag: Currykyckling och ris, blandade grönsaker.

Tisdag: Lax och potatis med kall sås, ärtor och morötter.

Onsdag: Korv och pasta med broccoli.

Torsdag: Pannkaka och soppa

Fredag: Tacos

Lördag: Grillat!

Söndag: Pastasallad/rester.

 

Maj 28

Vlogg vecka 22

Vlogg vecka 22

Som jag skrev häromdagen så har jag haft fullt upp, men nu är jag snart imål! Jag ska skriva lite och sätta lite omdömen men sen är klassen klar för fyran! Jag har inte gjort det jag tänkte denna vecka, det har fått vila men i och med att mitt hem och mitt liv har en god grundstruktur så faller ingenting ihop bara för att det är lite väl mycket att göra!

 

Maj 26

Årets mest intensiva period

Årets mest intensiva period

Nu är det fullt upp, så jag hinner inte göra allt jag skulle vilja. Det är utvecklingssamtal, nationella prov, aktiviteter och mycket annat. Som ni vet så prioriterar jag det riktiga livet framför det digitala livet så…… då blir det inte så mycket här just idag! Har ett inlägg halvfärdigt så får jag tid i kväll så gör jag färdigt det!

fullt-upp_17091568_201579754

Maj 25

Stress

Stress

Som in som följer och läser vet så har jag medvetet begränsat mina aktiviteter så att jag ska kunna göra det jag vill och undvika att känna mig tvungen på ett negativt sätt. Som regel sedan jag slutade jobba extra på sommaren, innan jag blev fast anställd, så har jag inte bokat in något på somrarna som jag måste. Jag har planerat semester, men inte bokat in saker som är mer än bara familjen. För mig är det viktigt att inte springa runt och sprida sig själv för tunt!

Vikten av att sova

Under några veckor har jag haft svårt att komma ner i djupsömn, jag har drömt otroligt mycket och vaknat upp med huvudet fullt med intryck. Ovanpå det hade jag nog en liten sjuka, huvudvärk och lätt illamående… så förra torsdagen höll jag på att packa ihop totalt! Som tur var sa min chef att jag skulle flytta de möten jag hade och gå lite tidigare för jag jobbar ju ändå mer än vanligt just nu p.g.a. utvecklingssamtal och provrättning så då gjorde jag det. Men det har fått mig att uppskatta och förstå hur viktigt det är att sova bra, hur slut man blir av att inte få djupsömn…. och jag känner mig inte stressad i vardagen!

Stress?

Jag jobbar som lärare, ett yrke där gå stress2in i väggen är en mycket vanlig anledning till sjukskrivning. Jag vill inte bli utbränd och sjukskriven! Jag försöker undvika att stressa, för även om man inte är stressad så finns den osynliga inre stressen!

  1. Planera. Har du nog med tid för dina aktiviteter eller har du mer tid än du tror? Gör ett schema! Handlar du varje dag? Står du och funderar på vad ni ska äta? Planera måltiderna!
  2. Ställ inte för höga krav på dig själv. Du är chef över ditt eget liv, du sätter dina gränser och låt inte vad du TROR andra tycker eller gör påverka dig!
  3. Säg NEJ mer! Det kan vara svårt att göra i början om du är ovan, men prova! Det är inte så farligt!
  4. Ha få aktiviteter. Jag har väldigt få – Jag är aktiv i EN förening och jag har inget tidkonsumerande socialt liv. Säg inte ja, ta inte på dig mer än nödvändigt,
  5. Begränsa barnens aktiviteter. Min dotter har egentligen bara max två aktiviteter! Just nu har hon TRE men den sista är 5 min bort och jag behöver inte vara där! Var med barnen istället för att skjutsa runt dem hit och dit!
  6. Gör saker hemma. Mycket av vår tid går åt till transporter så om du gör saker hemma så kan du hinna med mer!
  7. Hjälp varandra. Du behöver inte göra allt, kan du få hjälp? Familjen, vänner, andra föräldrar som ändå ska göra saker? Du behöver inte göra allt själv för att vara ”duktig”.stressJag är egentligen inte stressad, men känslan som jag fick förra veckan var ingen bra känsla! Känslan att ha kontroll är så mycket bättre!

Maj 24

Lydia Senn

Lydia Senn

Ok, idag är det egentligen så att jag ska berätta om en sajt men det blir en Youtubekanal/ blogg idag! Jag har redan tipsat om flera av mina favorit youtubers, men nu har jag hittat en ny! Lydia Senn är egentligen journalist men blev av med sitt jobb när tidningen hon jobbade på utan förvarning stängde. Samma dag hade hennes man gått med på att sänka sin lön för att få behålla sitt jobb. Här började hennes resa in i en enklare liv!

 

Skärmavbild 2016-05-22 kl. 14.21.13Naturligtvis har hon en blogg också, den kan du hitta på:

http://www.frugaldebtfreelife.com/

 

 

Maj 22

Meny vecka 21

Meny vecka 21

Äntligen! Nu är den stora frysen tom, allt är i den lilla och det är mest frukt och bär där! Nästa projekt blir att koka lite saft eller gelé på vinbären jag har så är det snart tomt! Planen var att handla i helgen men jag får ta det senare i veckan.

Måndag: Soppa och bröd.smörgås

Tisdag: Köttfärsbiffar och potatis med sallad.

Onsdag: Kyckling och ris med blandade grönsaker.

Torsdag: Pannkaka

Fredag: Fisk och potatis, ärtor och morötter.

Lördag: Köttfärssås och spagetti med broccoli.

Söndag: Korv och mos med blandade grönsaker.

Maj 21

Vlogg vecka 21

Vlogg vecka 21

Jag har haft en ganska jobbig vecka, sovit dåligt under flera veckor och jag känner att jag har något som inte riktigt bryter ut i kroppen! Därför kommer jag inte att lägga 100% på bloggandet den närmaste veckan! Så just nu roar jag mig med hoarding-videos på youtube och försöker att inte göra saker när jag vilat en stund!

Maj 20

KM-organisera papper

KM-organisera papper

Marie är hård på papper, helst ska man ju slänga allt som inte är absolut nödvändigt att spara, jag har förenklat min pappershantering avsevärt sen jag KM:ade!

Räkningar

  • Jag förvarar mina obetalda räkningar i en korg tills de är betalda vilket jag gör strax innan jag får lön.
  • Betalda räkningar har jag i en tidskriftssamlare
  • Vid årsskiftet tar jag en mapp och lägger ner allt där!

Andra papper

Papper är inte bara räkningar utan en hel del annat också.

Jobbpapper- på jobbet! Jag tänker jag inte gå in så mycket på hur eftersom det skulle bli en egen artikel.

Kvitton/garantier som jag måste spara – jag har en klämma på sidan av kylen.

Manualer- de jag sparar har jag i en pärm, men nu finns de flesta att få tag på på nätet!

Jag sparar sällan födelsedagskort och liknande, jag har slutat köpa kort också….

Jag sparar nästa aldrig några artiklar eller urklipp irl, det finns på facebook, Pintrest eller så gör jag en artikel om det!

papper

 

Maj 18

Köp ett lager!?

Köp ett lager!?

Är det värt att köpa i storpack? Hur får man plats med allt? Äter man upp allt?

Det första rådet jag kan ge är att spara kvitton en ”vanlig” månad eller två för att se vad ni köper. Utifrån det kan du avgöra vilka varor du köper som är torrvaror, frysvaror eller varor med lång hållbarhet. Det är de varorna du kan köpa många av samtidigt.

  • Har du plats?lager2
  • Gör en meny
  • Använd rabatter när det passar
  • Kolla datum
  • Handla färskvaror lokalt
  • Räkna in reskostnad
  • Ät ur!

Har du plats?

Vart ska du förvara sakerna? Har du plats hemma? Städa ur det som bara är hyllvärmare i skafferiet, du kanske har mer utrymme än du tror. Har du möjlighet till sekundärförvaring i en garderob eller har du turen att som jag vara välsignad med en jordkällare i huset?

För att inte fylla hela huset med konserver skulle jag råda dig att börja med 3 eller 6 månaders lager beroende på vara. Din smak kan skifta med årstider och du behöver hinna äta upp din mat innan den går ut.

Gör en meny

Planera vad du ska äta! Har du mycket att göra kan det underlätta mycket att ha en meny där du har bestämt i förväg och där du har några 15 min panikrätter att ta till när du behöver! Planera och handla det du behöver!

Köp när det är rabatt när det passar

Alla rabatter kommer i cykler, är det rabatt och billigare än vanligt så köp! Men åk inte extra för en rabatt innan du verkligen räknat ut att det är billigare inklusive resan! Om du tittar på priserna så kanske det bara är 1-2kr billigare än fullpris per enhet!

Kolla datum

Ska du göra ett förråd så gäller det att köpa mat med hållbarhetsdatum, många varor som vi har i skafferiet håller ju månade efter de gått ur, om inte år! Men kolla datumet när du köper för att ha länge så att det inte går ut nästa vecka! Passa på att äta ur förråden då och då! Januari, när pengarna ofta är slut kan vara ett tillfälle, semestern när man äter lite oregelbundet en annan.

Storhandla och småhandla

Ska man storhandla eller småhandla? Både och! Företag vet att vi ser storpack som billiga, för de är ju inte dumma! Räkna ut kilopris! Kostar samma sak i en mindre förpackning lika mycket eller kanske mindre?

Tänk på att köpa färskvaror varje vecka och det handla på din närmaste butik, för du behöver den! Ju mer de säljer av färskvaror desto bättre blir de på det! Passa på att handla det som är på rabatt där, men handla max 2ggr/veckan inte mer! Helst bara en!

Har du lång resväg?

Har du, som jag två mil till närmaste affär och 4-6 mil till närmaste shoppingcenter så behöver du planera och beräkna in hur mycket det kostar med resan. Jag jobbar i byn där det finns en mataffär och de mest nödvändiga affärerna finns så gynna dem när du kan

  • Planera in en dag i månaden/kvartalet för shopping i stan.
  • Kan du samordna saker som
  • Handla på nätet

Tidigare inlägg «