Skottland

Vi åkte med SAS från Arlanda till Edinburgh, vi hyrde bil och fortsatte norrut mot Inverness och ca två mil norr om Inverness ligger Dingwall, där vi bodde de fem första dagarna!

Dingwall/Inverness

Hur hamnade vi i en småstad på Skottlands östkust? Jo, min man har fd kollegor som bor där och en av dem hade förmått sin fru att förbarma sig över oss i några dagar. Själv var han och jobbade och kom bara hem över helgen. Eftersom de hade två extra sovrum så hade vi gott om plats och min dotter fick en lekkamrat eftersom deras dotterdotter var där nästa hela tiden vi var där.

Dingwall kommer från Tingvall så det är ett gammalt vikinganamn på byn, det står också en staty framför Tescos med byns namn i runor och med gamla uttal av platsen.

20160722_112133

Att resa till en småstad tyckte jag var mycket bättre än att resa till större, jag hade önskat att vi hade haft tid att gå på stan och fika mer i Dingwall men det får bli en annan gång. Jag blev i alla fall positivt överraskad av både priserna och utbudet i affärerna och jag kan rekommendera att man bor på en mindre ort i närheten av en större stad och åker in till staden ett par gånger under vistelsen med tåg eller buss! Vi gjorde några utflykter med vår hyrbil som det kommer mer om längre fram!

Köra på ”fel” sida

Jag slapp, för det var billigare om man bara hade en förare på hyrbilen… min man fick gladeligen köra. Han mumlade om att när han var i Australien då hade skottarna som han kände kört och att vänstertrafik bara var farligt! Det tog tre dagar, och då och då fick jag med min bästa GPS röst förklara att det är vänstertrafik i Storbritannien. Vi krockade i alla fall inte och alla var snälla mot varandra i trafiken på de smala och slingriga vägarna både inne i och utanför städerna. Vi körde INTE inne i Edinburgh, vårt hotell låg 20min med buss till centrum.

Ullapool

Våra värdar tog oss upp till Ullapool som ligger på västkusten för att äta äkta fish and chips. Vi åkte tillbaka dit två dagar senare för att titta lite mer och för att Nea skulle få fisk krabbor! Vi passade på att äta mer på fiskrestaurangen och gå lite i affärer. Ullapool är fint men lite turistigt. Det är en festival där varje år med kända musiker.

20160725_124419  20160725_13291320160725_123614

20160725_123606

Edinburgh

Vi avslutade vår resa med två dagar i Edinburgh, fast det blev inte riktigt de två dagar vi tänkt oss, planen var att åka ner på morgonen och vara där på förmiddagen och i och med det ha en och en halv dag… men nepp vi kom inte iväg för än på förmiddagen och var inte nere förrän vid 16 snåret. Vi hade stannat i en liten by för att äta, den byn där Beatrice Potter hade spenderat många av sina barndomssomrar så det fanns ett litet museum och en stor giftshop!

20160726_180604När vi kom till hotellet så var det som sagt sent och man behövde växel till bussen, men jag och Nea åkte ner på stan för att spana lite och för att hon ÄNTLIGEN skulle få åka högst upp och längst fram i en dubbeldäckarbuss! Hon var helt lyrisk!

Vissa affärer hade öppet till 22, så vi passade på att handla lite mer Harry Potter kläder. Vill du vet mer vad jag köpte kan du se haulen!

20160727_113411

Sen så tittade vi på slottet och stod i kö, som svensk lagom irriterad på att det var trångt och en logistisk mardröm eftersom samma smala trappa var både in och utgång på flera ställen! Staden var som de festa andra större städer, men väldigt trevlig… men jag som trodde att jag gillade storstadssemestrar har faktiskt omvärderat det hela!

Vi fick dock stanna i Edinburgh lite längre än vi tänkt oss, nämligen på flygplatsen för flyget var ordentligt försenat!

20160727_142444  Maten då?

Japp, vi åt haggis, med nips and tatties, det vill säga rotmos och potatismos och det var faktiskt gott. Vår haggis hade köpts hos en slaktare som var berömd för just sin haggis, så se till att få den från ett bra ställe! Annars var det saltet som var mycket frånvarande, men jag tror att den var en health-craze just nu…..

Du gillar kanske också...