Om DU inte gör det….

….är det ingen annan som gör det!

Känner du igen det? Risken finns att du då antingen är singel eller mamma….

Skämt och sido, en viktig faktor för att få ditt hem organiserat är att ta med saker när du går igenom ditt hem, det är något som underlättar otroligt! Att ha uppsamlingsplatser, tex en korg eller en låda där du lägger saker som hamnat fel om du hellre gör en tur runt hemmet och lägger tillbaka då och då. Saker som någon annan egentligen har ansvar för kan med fördel läggas i behållare märkta med deras namn.

20151028_071503Jag har fyra papperskorgar från Ikea som jag har märkt upp resp ner och har i trapporna, en påväg upp till övervåningen och en påväg ner till botten våningen och motsvarande i källartrappen.

Efter att jag rensade ut och gav allt ett hem har naturligtvis processen med att plocka undan blivit mycket enklare, men de flesta hem kan använda detta sätt att få mer ordning.

Vill du veta vart dina problemområden är är här några enkla tips!

 

  1. Dag 1 Städa och plocka undan ordentligt så att du får ett ”blankt papper” att börja med.

  2. Dag 2 (eller redan kvällen dag 1) Ta en runda och se vart det har blivit rörigt igen! Det här är då den eller de platser som du behöver tänka om runt!

  3. Fundera på varför just den platsen blir rörig, behöver saker flyttas? Är det för många prylar där? Behöver allt stå framme? Behövs en rutin?

  4. Fixa! Och delge resten av familjen om förändringen!

  5. Gör punkt 2 igen och snart har du hittat de 2-3 eller 4 värsta ställena i ditt hem och ditt hem är lite mer i ordning!

 

 

 

 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *