Resan till Åbo

Årets semester bär av till Finland och Åbo, vi kommer att vara i Stockholm dagen innan och dagen efter vi åker över. Resan hade vi köpt och betalat redan tidigare under våren, vi försöker alltid resa innan juli då många har semester.

Dag 1 Stockholm

Efter resan ner till Stockholm parkerade vi bilen hos en vän till min man och tog pendeltåg in till centralen där vi låser in våra väskor, det är ont om stora boxar men vi omfördela och får in det tunga. 70 kr för hela dagen! Vi passade på att äta där innan vi tog en tur i affärerna. Vi passade på att skriva ut biljetterna till ABBA museet som SJ har hand om.

Klockan 14 var det dags för ABBA museet som vi bokade via deras hemsida och fick 5% rabatt på eftersom jag bokade med mitt imgresMastercard. Vi tog båten som går till Gröna Lund, det tog 10-12 minuter plus väntetid på att båten skulle komma. Museet var gratis för 6 åringen och jag tror nästan att hon hade mest behållning av det då hon ÄLSKAR musik och att stå på scen! Det tog ungefär två timmar. Shopen efter var inte direkt prisvärd, det fanns en helt del småprylar men en T-shirt gick lös på över 200kr! (Barn 150kr) för texten ABBA i glitter!

Vi tog spårvagn tillbaka till centrum, SL har ert biljettsystem som är VÄLDIGT KRÅNGLIGT utformat på automaterna! Barn reser gratis från 12 på fredag och hela helgen så den djungeln behövde vi inte ge oss in i min för oss köpte vi gruppbiljett, 2 kuponger per person ca 25 kr per person och resa.

Väl på Drottninggatan åt vi buffé för 158kr för oss vuxna och 98 för barnen på Bamboo City som har asiatisk mat som alla i familjen gillar och det var mycket gott att äta. Läsken kostar 28kr ytterligare. Mätta och i god tid beger vi oss mot centralen…. men sen blir det bråttom, SLs automater är inte användarvänliga! Vi har som tur tagit i med marginal eftersom pappa tar bussen åt fel håll några hållplatser, men vi byter och åker rätt. På färjeterminalen är det inga större frågetecken. Jag tar ut biljetterna med automaten och så går vi ombord!

Ombord på båten går vi och tittar lite i affärer, vi köper lite snack och godis i taxfreen (hade jag tänkt till lite så hade jag köpt lite chips, läsk, juice och sådant på någon livsmedelsaffär i Stockholm mycket billigare)

Dag 2 till ÅboÅbo

Vi anlöper till Åbo riktigt tidigt på morgonen och tar buss 1 in till centrum (de tar kontanter!), bankomat finns i Stenaterminalen. Vi hade nog tjänat några kronor på att köpa dagspass för 75kr per vuxen, men det gjorde vi inte!

Efter att ha ätit frukost på torget som sakta började öppna när vi kom gick vi efter Aura Å till hotell Caribia, vi gick ganska sakta med barn så det tog nog minst en halvtimma, det går bussar ganska ofta också, så det är inte nödvändigt att gå om man inte vill, men ån är en sevärdhet och det är många vackra hus efter stranden.

Väl på Caribia är incheckningen inte förrän 15, men vi lägger in väskorna i bagageförvaringen och får eftersom vi är gäster fripass till badanläggningen (när du är inchekad funkar nyckelkortet som passerkort, VIP-ingång)

I daghuset har de tänkt en vända till när det gäller säkerhet och föräldrar…. det finns en babypool som är 38cm, allt annat är 130cm. Inget barn som inte kan simma eller är över 145cm lämnas ensamma i vattnet! Här MÅSTE föräldrarna vara i vattnet med yngre barn och det var väldigt lugnt och inget otrevligt bus!20150627_165158

Vi var på badhuset tills vi fick checka in och sedan åkte vi in till Åbo för att gå lite i affärer och äta. Vi testade Rax buffé (det är mycket buffé men då finns det något för alla i familjen) som har en ganska enkel mat, pizza, salladsbord, småvarmt samt för 2€ får barnen glassbuffé!  Det var hantverksmarkad efter ån Aura, så vi gick och tittade och blev inspirerade!

Sen var det kväll dag 2!

Dag 3 Åbo

20150628_125007

Åbo slott

Vi började med att bada på badhuset på morgonen, sedan åkte vi för att lägga in våra väskor i förvaringen på terminalen (fråga receptionen om hjälp)! Bussarna från hamnen går inte så ofta på söndagar när inga båtar anlöper så vi hade tänkt ta slottet sist, men eftersom det låg så nära gick vi dit! Reservera TIMMAR till slottet, det är massor att se och det finns en utklädningssal för barn, och de kan även leta efter slottstomten som gömmer sig här och var i den nyare delen av utställningen och berättar om slottet.

20150628_174840

Kuppispark

Tre timmar senare och fulla av intryck åker vi bussen in till centrum igen, där äter vi på det stora shoppincentret Hansas matvåning, finns massor av olika restauranger att välja på!  Efter maten och glass på den söta glassbaren Minetti som ligger på gatuplan var det Kuppis park som gällde. Vid trafiklekplatsen kostade bilhyran 25kr/15min. ”Polisen” cirkulerar barnen får lära sig trafikvett! När 15min är över ropas de upp och får åka och parkera! Trampbilar i alla storlekar,som även passar föräldrar som har mindre barn som inte kan cykla själv.

I en del av parken finns en lekplats, vi var där sent på eftermiddagen men det finns pysselverkstäder som är öppna på dagtid! Ta med baddräkt till 0-8åringar då det finns en bäck och en fontän där det är bad!

Bussen tillbaka till färjan och hej då Åbo!

Dag 4 Stockholm

Tillbaka i Sverige tidigt på morgonen, som ”vanligt” i Stockholm så är det strul med biljetterna på SL, vi laddar ner appen, betalar och går på (barnen har vi ett kort till).

Vi börjar morgonen med att äta frukost på centralen och låsa in vårt bagage, sedan tar vi en promenad i den sakta vaknande gamla stan. Vi går förbi slottet och den smalaste gränden, tittar i skyltfönster och äter lite glass medan vi väntar på att klockan ska bli 11 och livrustkammaren ska öppna!

Vi hänger på låset på livrustkammaren, barn gratis, vuxna 100kr. Vi hyr audioguider till barnen för 10kr/st som är väl värt pengarna! Vi släpper barnen med sina guider och får lugnt gå och se Gustav II Adolfs STORA byxor, Karl XII hatt och andra historiska föremål! Vi hann allt på 1 timma och 5minuter! Vaktavlösningen börjar 12.15!

Vi är nu ganska hungriga och jag och maken vill ha lite kött! Jag hade sett ett ställe när vi gick på morgonen och vi beger oss dit! På 66:ans corner blir vi väl mottagna även om det är ganska trångt. Vi äter för ungefär samma pris som hemma, 160kr för biffplanka, 99-109kr för barnen.

20150630_121951

Mina inköp!

Bortanför riksdagshuset sätter vi oss ner på en bänk, vad ska vi göra nu? Vi har en lista på saker vi vill köpa eftersom vi bestämde att allt som kan köpas i Sverige skulle köpas på måndag eftermiddag, men ska vi hitta på något annat först? Vi börjar iaf shoppa lite och dra ut på tiden. Vi har en upphämtning på Arlanda vid 20, så vi har lite tid att döda!

Vi handlar på SiFi-bokhandeln, TGR, Lagerhaus, en bokhandel på Drottninggatan och lush! Äter yoghurtglass på frozen yoghurt factory i gallerian som ligger ovanför Sergelstorg.

Nej, nu var vi helt slut! Tillbaka till Centralen, Upplands Väsby och bilen!

Vi åker mot Arlanda och stannar vid en Ica Maxi för att fylla på med vatten och tidningar! Jag hittar två tröjor för 179kr! Jag hade letat efter en sådan under resan, så fanns de på ICA! Min dotter en klänning för 129kr!

Det var vår semester!

Du gillar kanske också...